تاریخچه حکاکی و انواع حکاکی


در زمان های دور، جکاکی هنر محسوب نمی شد. بعدها با پیدایش فلزات حکاکی شکل و شیوه جدیدی به خود گرفت و علاوه بر حکاکی روی سنگ و دیوارهای سنگی که اتفاقا به واسطه پیدایش فلز شکل بهتری به خود گرفت بود بخش جدید، حکاکی فلزات هم به آن اضافه گردید و روز به روز تکامل بیشتری یافت ، جهت ثبت و شمارش صلاح ها ((که اولین مارک زنی تاریخ است)) وزیبا سازی صلاح ها ی افراد خاص ازجمله پادشاهان و …. از حک روی فلز استفاده می شد، که در آثار بدست آمده تاریخی نمونه های نخستین آن قابل مشاهده است .

تاریخچه حکاکی در ایران

این مورد با توجه به پیشینه تاریخچه حکاکی غنی در ایران هم بسیار فراگیر بوده طبق آثار کشف شده قبل از پیدایش خط ایرانیان از مهر در راستای اعتبار بخشی به اسناد استفاده می کردنند و ایرانیان باستان بیشترین نقش در اعتبار بخشی به مهر و هنر حک فلز را داشته اند .

از دسته های مهم صنعت مهر آن زمان مهر های فلزی می باشد مهری از جنس فلزات مختلف که به وسیله ابزار های بدوی حکاکی و هنر دست استاد کار صورت می گرفت.

عمل حک کردن با توجه به جنس محصول و طرح مورد نظر ما می تواند با روش های مختلفی صورت بگیرد.حکاکی لیزریدر واقع تابش پرتو لیزر به سطوح و ایجاد طرح مورد نظر به صورت تو رفتگی است .حکاکی لیزری به دلیل داشتن سرعت و دقت بیشتر نسبت به سایر روش هایحکاکی صنعتیکاربردی تر است .در ادامه ضمن تعریف مختصر در خصوص انواع روش های حکاکی، حکاکی لیزری را نیز بررسی می کنیم.

انواع حکاکی

حک مکانیکی :

حکاکی مکانیکی در واقع چاپ طرح مورد نظر بصورت فیزیکی و ماشینی است .در این روش دستگاه بوسیله سوزن تنگستن فرایند حکاکی را بر روی انواع اجسام سخت همچون چوب و فلزات انجام می دهد .حک مکانیکی خود دارای روش های مختلفی همچون حک ضربه ای (ضربه به محصول و چاپ عکس دلخواه)، خراش (نفوذ سوزن و خراش سطوح )و براده برداری (انجام عملیات چاپ با براده برداری )می باشد.حک شیمیاییاین روش حکاکی برای چاپ سطحی اشکال و نشان های مختلف بوسیله شابلون به کار می رود .برای حک طرح مورد نظر از مواد شیمیایی با قدرت خورندگی استفاده شده تا اطلاعات مورد نظر بصورت ظریف چاپ شوند.

حک پاششی :

در این روش کار حکاکی بوسیله شابلون و پاشش ذرات صورت می گیرد .از این روش حکاکی عموما بر روی شیشه استفاده می شود که معروفترین نوع آن ماسه ای است.

ویل مارکینگ :

در این روش عملیات چاپ با عبور از زیر رول مارکینگ، انتقال فشار و گرما و به دنبال آن ایجاد برجستگی و فرو رفتگی صورت میگیرد.

حکاکی لیزری :

مدرن ترین و کارآمد ترین روش حکاکی،حک لیزریاست .در حکاکی لیزری هیچگونه محدودیتی در انتخاب طرح و یا متریال وجود ندارد .بسیاری از شرکت های بزرگ همچون صنایع خودرو سازی، شرکت های تولید گوشی موبایل و از چاپ لیزری برای ثبت نشان مورد نظر خود استفاده می کنند.دستگاه هایلیزر صنعتیکه عملیات برش و یا حک را انجام می دهند به دلیل وجود منبع تولید نور مختلف به دسته های زیر تقسیم می شوند.

لیزرYAG 

این دستگاه درجواهرسازیبه کار برده می شود که امروزه با روی کار آمدن دستگاه های پیشرفته تر، محبوبیت سابق را ندارد.

لیزر CO2 :

برای حکاکی سطحی بر روی سطوح نازک و نرم مثل کاغذ و چوب به کار می رود.

لیزر فایبر :

قوی ترین دستگاه در لیزر،لیزر فایبرمی باشد که برای حکاکی بر روی فلزات و سطوح سخت کارآیی دارد.شرکت بی تی سی یکی از با سابقه ترین شرکت ها در زمینهخدمات لیزر صنعتیوخدمات حکاکی لیزریآماده انجام سفارشاتحکاکی لیزریوبرش لیزریبر روی اجناس مختلف اعم ازحکاکی لیزری فلزاتوبرش لیزری فلزاتو همین طورحکاکی لیزری غیرفلزاتوبرش لیزری غیر فلزاتبا بهترین کیفیت می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماتماس با ما