لیزر صنعتی

حکاکی صنعتی و روش كاركرد آن

حكاكی لیزری صنعتی، لیرز مستقیم صفحات، سیلندرهای فلکسوگرافی، سیلندرها و صفحات چاپ فلکسوگرافی می باشد كه از سال  1970  رواج پیدا كرده است .این کار ابتدا با استفاده از لیزر دی اکسید کربن انجام مي شد که برای از بین بردن یا تبخیر انتخابی انواع صفحه های لاستیکی و مواد آستین در تولید یک سطح آماده چاپ بدون استفاده از عکس یا مواد شیمیایی، بكار می رفت .با استفاده از این فرایند، هیچگونه ماسک فرسایش انتگرال مانند تصویربرداری مستقیم با لیزر فتوپلیمر وجود ندارد .

درعوض، سر لیزر دی اکسید کربن با قدرت بالا، مواد ناخواسته را می سوزاند و یا آنها را از بین می برد.هدف این است که تصاویر برجسته و لبه های پشتیبانی شده از شانه کانتور برای ایجاد یک تولید بالا رنگ فرایند با استاندارد بالا ایجاد کنید.

 یک شستشوی کوتاه آب و چرخه خشک دنبال می شود ، که پیچیدگی کمتری نسبت به مراحل پس از پردازش برای تصویربرداری مستقیم با لیزر یا ساخت ورق فلکسو معمولی با استفاده از صفحات فتوپلیمر دارد .پس از حکاکی، فتوپلیمر از طریق لایه سیاه تصویر شده در معرض دید قرار می گیرد و در فرآیند فتوپلیمر سنتی  که به عکسبرداری و مواد شیمیایی نیاز دارد، شسته می شود.

 

تاریخچه حکاکی لیزر صنعتی

قبل از سال 2000، لیزرها به دلیل ساختار ناهموار فقط نتایج با کیفیت پایین تری در مواد مشابه لاستیک ایجاد می کردند.  در سال 2004 اروپا حکاکی مستقیم صفحات پلیمری را معرفي كرد .این امر همچنین بر تولیدکنندگان لاستیک که برای ادامه رقابت، مواد جدیدی مانند لاستیک با کیفیت بالا تولید کردند، تأثیرگذار بود.  توسعه ترکیبات پلیمری مناسب همچنین باعث شده کیفیت حکاکی قابل دستیابی با لیزرهای الیاف به صورت چاپی محقق شود.از آن زمان، بسیاری حکاکی لیزری مستقیم فرم های چاپ فلکسو را به عنوان روش مدرن ساخت فرم های چاپ به عنوان اولین روش دیجیتالی میدانند .امروزه سیستم های جدیدتر لیزر برای حکاکی انتخابی لایه نازک مات یک صفحه یا آستین فتوپلیمر مخصوص تولید شده است.

فرآیند حکاکی لیزر صنعتی

تصویربرداری مستقیم با لیزر فتوپلیمر ارتباط نزدیكي با تصویربرداری مستقیم از صفحات دیجیتال فلکسو بر روی یک درام یا استوانه با چرخش سریع دارد .این کار بر روی صفحه چاپگر یکپارچه در یک گردش کار پیش آماده دیجیتال انجام
می شود که از تصحیح دیجیتال نیز پشتیبانی می کند
.این فرایند نیز بدون فیلم است که یکی از متغیرهای بدست آوردن نقاط ریز و تیز را برای جلوه های نمایش داده  شده از جمله چاپ رنگی حذف می‌کند .با استفاده از این فرآیند، تصویر تولید شده به صورت الکترونیکی با سرعت به یک صفحه فتوپلیمر اسکن می شود که یک لایه ماسک سیاه و سفید روی سطح إیجاد میكند.

 تصویربرداری با لیزر مادون قرمز، که به موازات محور درام حرکت می کند و ماسک انتگرال را از بین می برد.

قرار گرفتن در معرض ماورابنفش اصلی برای شکل دادن تصویر از طریق ماسک صورت می گیرد .لایه سیاه باقیمانده اشعه ماورابنفش را جذب مي كند که در آنجا لایه سیاه از بین رفته، فتوپلیمر زیرین را پلیمری می کند .صفحه دیجیتال در معرض هنوز مانند صفحه فلکسو معمولی باید پردازش شود .یعنی استفاده از شستشوی پایه حلال با تکنیک های لازم برای بازیافت زباله، اگرچه برخی از صفحات دیجیتالی قابل شستشو با آب در دست تولید هستند .این فناوری از سال 1995 مورد استفاده قرار گرفته است و فقط در حال حاضر با در دسترس قرار گرفتن تجهیزات ارزان قیمت بیشتر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

منابع تجاری می گویند حدود 650صفحه پلاستیکی دیجیتال در صنعت ساخت لیبل، بسته بندی و تجارت نصب شده است .حکاکی لیزری رول آنیلوکس قبل از1980توسط فرآیندهای مکانیکی مختلفی تولید می شدند .این رول های آنیلوکس فلزی گاهی اوقات با سرامیک پاشیده می شدند تا عمر آنها در دستگاه چاپ فلکسوگرافی بیشتر شود.

در دهه 1980سیستم های حکاکی لیزری تولید شدند که از لیزر دی اکسید کربن برای حکاکی الگوی سلول مورد نیاز به طور مستقیم در سطح سرامیک صیقل یافته استفاده می شد. سیستم های نوری که امکان تعویض سریع چندین پرتو را فراهم می کنند، باعث شده است که سیستم لیزر فیبر در این بازار مسلط باشد .این فناوری به MultiBeamAniloxیاMBA معروف شده است .حكاكي لیزری زیر سطحی إیجاد تصویر در یک ماده جامد شفاف با تمرکز لیزر در زیر سطح برای ایجاد شکستگی های کوچک است .

چنین مواد حکاکی شده از کیفیت نوری با درجه بالا (مناسب برای لنزها ، با پراکندگی کم) برای به حداقل رساندن امواج پرتو برخوردار هستند .شیشهBK7ماده رایجی برای این کاربرد است .از پلاستیک نیز استفاده می شود، اما در مقایسه با حکاکی انجام شده در کریستال نوری نتایج بسیار مطلوبی ندارد.

بسیاری از ماشین آلات برای استفاده مناسب به خنک سازی، نگهداری و کالیبراسیون بسیار گران قیمت احتیاج دارند .محبوب ترین دستگاه های حکاکی SSLE  از فرآیند لیزر دیود پمپ جامد یاDPSS    استفاده می کنند .دیود لیزر، جزمواد اولیه اصلي که لیزر حالت جامد پالسی را تحریک می‌کند، می تواند به راحتی هزینه یک سوم دستگاه خود را داشته باشد و برای چند ساعت محدود کار می کند، اگرچه یک دیود با کیفیت خوب می تواند هزاران ساعت دوام داشته باشد .از سال 2009، استفاده ازSSLEب برای تولید تصاویر سه بعدی در کریستالسوغاتی یا موارد تبلیغاتی بسیار مقرون به صرفه تر شده است و فقط چند طراح تمرکز خود را بر روی طرح های دارای بلور بزرگ یا یکپارچه گذاشته اند .تعدادی از شرکت ها با گرفتن تصاویر با عکس های سه بعدی و حکاکی آنها در داخل کریستال ، سوغاتی های سفارشی را ارائه می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماتماس با ما